וכל שנבקש לו יהי !

 

באחד הראיונות עימו סיפר פעם המשורר חיים חפר, כי בהיותו מפקד להקת ה"צ'יזבטרון" הוזעק יום אחד אל מפקדו יגאל אלון, וזה הודיע לו כי המשלט שאליו הם אמורים להגיע ולהופיע, שכל בימים האחרונים כמה מלוחמיו... ולכן, כך לדבריו, הורה לו יגאל אלון למצוא שירים אופטימיים, שירי תקווה שיעודדו את אנשי המשלט...  חשב לעצמו חפר הצעיר - מה יכול להיות יותר אופטימי מאשר לספר ללוחמים צעירים בעיצומם של הקרבות הקשים ותובעי הקרבנות, על הימים בהם יגיעו ל- שיבה-טובה ?  חשב וכתב :  " יָבוֹא הַיּוֹם וְעוֹד תֵּשֵב אֶל מוּל הָאָח וְגַם הַגַּב יִהְיֶה כָּפוּף כַּחֲטוֹטֶרֶת וְתִזָּכֵר אָז בְּיָמֶיךָ בַּפַּלְמָ"ח וּתְסַפֵּר עַל זֹאת אַגַּב עִשּׁוּן מִקְטֶרֶת"... 

 

למה אני נזכר בסיפורו זה של חפר דווקא בערבי חגים ?  פשוט, משום שבכל פעם שאני מתבקש להרצות או לכתוב על שירים אופטימיים, על שירי תקווה, על שירי "איחולים"... אינני יכול שלא להיזכר בשיר כל-כך סימבולי זה ובסיפור שמאחוריו, גם אם הוא רק אחד מבין מאות שירים בזמר-העברי, שנועדו כולם להעביר את אותו מסר אופטימי – "יהיה טוב" !!!

  

דומה שימיהם של שירי התקווה והאופטימיות רבים כימי ה- זמר-העברי כולו... מאחר ומרבית חוקרי התחום רואים את תחילתו של ה"זמר-העברי" (להבדיל מן התפילה ו/או הפיוט) במחצית השנייה של המאה התשע-עשרה. מעניין לראות עד כמה בשירי תקופת זו, שנולדו ברובם בגלות וחלקם אף נכתבו בשפות אחרות (אידיש, גרמנית וכד') ורק אחר-כך תורגמו לעברית, בולטים מעצם היותם שירי כמיהה לציון - מוטיבים של תקווה ואופטימיות... כך למשל את שירו "השושנה" (במקור באידיש "די בלום") שנכתב בשנת 1860, מסיים אליקום צונזר הנחשב לאחד מראשוני משוררי הציונות, במילים: "אַךְ אֶמוּנָתֶּך הִיא תִּקְוָותֶך בְּאֹרך אִישׁוֹן הֲלָיִל". נראה שהתקווה והאופטימיות הינם מוטיב הכרחי (לצד יגון הגלות) בשירי הכמיהה לציון של אותה התקופה. כך בשיר "שם במקום ארזים" שנכתב (במקור בגרמנית) ע"י הד"ר פלד  "וּבִּזְרוֹע נְטוּיָה אָז יָשִיב אֶל הַחוֹף, הִיא אָדְמָּת-אָבוֹתָי שְׁבִּיְפֶה זֶה הֲנוֹף"... וכך בעוד רבים משירי התקופה שהולידה גם את שירו רב-הבתים של נפתלי הרץ אימבר- "תקוותנו"... שלימים הפך ל- "התקווה".   

שלח לחבר להדפסה
• להמשך המאמר

מחאה ? בזמר ? וואללה יש ! אבל...

על שירי המחאה בזמר העברי.

למאמר המלא

מיתולוגיה, נופים, צזיקי וצלילי בוזוקי... סיורים ליוון ולכרתים.

למאמר המלא